Logo Društvo psorijatičara Hrvatske

Društvo psorijatičara Hrvatske - Croatian Psoriasis Association

Vrijeme je da se prestanemo sakrivati. Vrijeme je da počnemo djelovati!

Svjetski dan psorijaze

Svjetski dan psorijaze,koji se obilježava 29. listopada, postao je globalno događanje kojemu je cilj istaknuti težinu ove bolesti za više od 125 milijuna oboljelih u cijelome svijetu. Na 67. Skupštini Svjetske zdravstvene organizacije održanoj 2014. godine, članice su usvojile rezoluciju o psorijazi, priznajući je kao ‘kroničnu, nezaraznu, bolnu, nagrđujuću bolest koja ima onesposobljavajući učinak i za koju nema lijeka’. U rezoluciji se također potvrđuje psihosocijalni teret bolesti te činjenica da mnogi ljudi s psorijazom pate zbog nedostatka informiranosti i pristupa zadovoljavajućem liječenju. Rečeno je to na edukativnoj radionici koju je u utorak, 25. listopada u Hrvatskom novinarskom društvu organizirao Zbor medicinskih i zdravstvenih novinara u suradnji s farmaceutskom tvrtkom Novartis.

Psorijaza je kronična upalna bolest kože od koje boluje 1 do 3 posto svjetske populacije. Bolesnici sa psorijazom imaju povećan rizik za razvoj pretilosti, pušenja, dijabetesa, hipertenzije, kardiovaskularnog zatajivanja, srčanog udara, kardiovaskularnog mortaliteta, depresije i u konačnici mortaliteta. Također je važno reći i da je kvaliteta života bolesnika s psorijazom narušena istim ili većim intenzitetom nego u bolesnika s malignim bolestima, depresijom, dijabetesom, kardiovaskularnim bolestima ili reumatoidnim artitisom.

„Kvaliteta života bolesnika s psorijazom ovisi o kliničkoj slici, tijeku i aktivnosti bolesti. U grupu fizičkih komorbiditeta spadaju svrbež, bol, krvarenje, kardio-metabolički kormobiditet dok u psihičke spadaju anksioznost, depresija i bolesti ovisnosti. Uz to, bolesnici s psorijazom razvijaju nisko samopoštovanje, osjećaju sram zbog fizičkog izgleda, frustraciju zbog neuspjeha ili zahtjevne terapije te su stigmatizirani“, rekla je prof.dr.sc. Marija Kaštelan, dermatologicaiz KBC-a Rijeka, voditeljica Referentnog centra za psorijazu. Dodala je kako psorijaza utječe i na radno sposobne stanovnike jer je bolest uzrok visoke stope bolovanja, gubitka posla, teškoća pri novom zapošljavanju te je uzrok nemogućnosti napredovanja na poslu.

Govoreći o terapijskim opcijama u liječenju psorijaze dermatovenerolog prof.dr.sc. Andrija Stanimirović, dopredsjednik Društva psorijatičara Hrvatske, naglasio je da bolesnici očekuju nestanak kožnih lezija, smanjenje simptoma svrbeža i pečenja, manji gubitak vremena za njegu kože, izbjegavanje teških nuspojava te manje odlazaka liječniku i manje hospitalizacija.

„Adekvatna terapija poboljšat će kvalitetu života bolesnika, postići će se dobra i višegodišnja kontrola bolesti, poboljšat će se i psihički i emocionalni status bolesnika te će se smanjiti rizik od pridruženih bolesti. Biološki lijekovi tj. lijekovi koji mijenjaju imunološki odgovor, a koji se danas koriste u liječenju psorijaze, blokiraju specifične molekularne ciljeve uključene u aktivaciju i migraciju upalnih stanica kao i protuupalne medijatore imunopatogenetskog puta u psorijazi. Također imaju dobar sigurnosni profil, dobar učinak na kardiovaskularni morbiditet i mortalitet, dobar učinak na kvalitetu života bolesnika te na farmakoekonomske pokazatelje“, rekao je prof. Stanimirović koji je predstavio i sve ostale oblike terapije koje se danas primjenjuju u liječenju psorijaze.

Predsjednica Društva psorijatičara Hrvatske Inka Marinić istaknula je kako je u ovom trenutku najvažnije omogućiti liječenje biološkim lijekovima u svim zdravstvenim ustanovama gdje se liječenje psorijaze inače provodi, a kako bi se osigurala jednaka dostupnost liječenju.

„Naime, trenutne odredbe prema kojima se liječenje biološkim lijekovima može započeti samo u kliničkim bolničkim centrima i dalje čine dostupnost liječenja vrlo ograničenom te nekad i nedostupnom svim oboljelima kojima je liječenje potrebno”, istaknula je I. Marinić.

Odlukom je predviđeno da se liječenje mora započeti u kliničkoj bolničkoj zdravstvenoj ustanovi, a nakon prve provjere učinkovitosti liječenja nakon 12 tjedana, liječenje se može nastaviti i u drugim bolničkim zdravstvenim ustanovama.

„Temeljem ove odluke, liječenje s biološkim lijekovima se može započeti u KBC-u Zagreb, KBC-u Sestre Milosrdnice, KBC-u Split, KBC-u Rijeka i KBC-u Osijek. Ovom odlukom nisu obuhvaćene opće bolnice kao ni Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju Naftalan“, dodao je prof. Stanimirović.

Iz predavanja prof. Stanimirovića

• broj oboljelih od psorijaze (1,6 % – 68.650
  • broj oboljelih od plak psorijaze (85 % od ukupno oboljelih) – 58.352
  • broj bolesnika sa srednje teškim i teškim oblikom bolesti PASI > 10 (1/3 oboljelih od plak psorijaze) – 19.451