Logo Društvo psorijatičara Hrvatske

Društvo psorijatičara Hrvatske - Croatian Psoriasis Association

Vrijeme je da se prestanemo sakrivati. Vrijeme je da počnemo djelovati!

Prema suvremenoj definiciji psorijaza je skup bolesti kože, bolesti zglobova i komorbiditetnih bolesti. U posljednje se vrijeme u stručnoj literaturi često rabi izraz "psorijatični marš", a odnosi se na vezu između psorijaze i drugih sistemskih upalnih bolesti. Bolesnici s teškom psorijazom imaju povećan rizik za razvoj pretilosti (~2x), dijabetesa (~1,5x), hipertenzije (~2x), kardiovaskularne insuficijencije (~2x), infarkta miokarda (blaga psorijaza: ~1,5x; teška psorijaza: ~7x), povećanog kardiovaskularnog mortaliteta (koronarna arterijska bolest, cerebrovaskularne bolesti, plućna embolija) (~1,5x), depresije (5,5% ima suicidalne ideje). Teška psorijaza važan je predkazatelj rizika povećanog mortaliteta, pri čemu je životni vijek oboljelih skraćen za 3 do 5 godina.

Kvaliteta života bolesnika sa psorijazom narušena je istim intenzitetom kao kod ostalih teških i kroničnih bolesti.

Na rizik smrtnosti u bolesnika s teškom psorijazom može se utjecati pravodobnom primjenom sustavne terapije, pri čemu se značajno snižava kardiovaskularni rizik i značajno umanjuje incidencija kardiovaskularne smrti. TNF- blokatori pri tome imaju i antiaterogeni učinak i smanjuju kardiovaskularni rizik djelujući protuupalno.

Psorijaza i trudnoća

Mogućnost trudnoće, tijek trudnoće i porod ne razlikuju se u žena oboljelih od psorijaze u odnosu na ostale žene. Žene koje planiraju trudnoću moraju biti svjesne činjenice da je psorijaza genetski pretpostavljena bolest. Prije planirane trudnoće trebalo bi konzultirati dermatologa o terapiji koja se može primjenjivati prije i za vrijeme trudnoće. U otprilike 50% žena, kožne promjene su tijekom trudnoće blažeg intenziteta, dok se bolest može pogoršati u 20% trudnih žena. Poboljšanje psorijaze obrazlaže se hormonalnim promjenama koje se događaju za vrijeme trudnoće.

Terapija za vrijeme trudnoće ovisi o težini bolesti. Sa sigurnošću se mogu primjenjivati neutralne kreme. Mogu se koristiti kortikosteroidne kreme, kalcipotriol i preparati koji sadrže salicilnu kiselinu, ali u što manjim količinama i kroz kraće razdoblje. UVB fototerapija je sigurna za trudnice te se može primijeniti u težih oblika bolesti. Ako je nužna sustavna terapija, preporučuje se ciklosporin ili neki biološki lijek.

Naši partneri